Методичні рекомендації для педагогів
щодо організації православного виховання
як одного з компонентів морально – духовного виховання в дитячому садку.
Завдання православного виховання дошкільнят:
1.Формувати уявлення про норми поведінки християнина засобами ігрової та практичної діяльності.
- Формувати сімейні цінності у дітей за участю батьків.
- Прищипити любов до традицій православної родини: недільне відвідування богослужінь, участь у Церковних Таїнствах, підготовка до православних свят у родині, сімейне читання молитов і Євангелія, розучування з дітьми молитов.
4. Ознайомити дітей з елементами православної культури (архітектурою, іконописом, святами).
5. Створити умови для духовного розвитку особистості дошкільника ( матеріальні, соціальні).
Принципи діяльності православного виховання дошкільнят
Базуються на принципах особистісно-орієнтованої освіти у християнських традиціях:
- Принцип христоцентричності:
- у процесі занять педагог ставить житіє і образ Христа у приклад дітям для духовного наслідування;
- відчуває сам і передає дітям відчуття присутності Божої завжди і у всьому;
- стимулює і заохочує у дітей моральну роботу над собою ( бажання розрізняти добро та зло, робити добрі справи в ім’я Господа) з метою розкриття образу Божого в душі дитини;
- Діти з емоційністю сприймають читання біблійних сюжетів про Христа, співпереживають Христу, Богородиці.
- Принцип любові:
- слухаючи розповіді про земне життя Ісуса Христа, діти розуміють і можуть пояснити вираз «Бог є любов»;
- ставлення педагогів до дітей, співробітників та батьків; дітей до однолітків, батьків та вихователів з любов’ю ( турбота про ближнього, співпереживання в радості і в горі);
- виховання почуття любові у дітей до навколишньому світу, себе, ближнього.
- Принцип воцерковення.
- Педагог організовує читання молитов у повсякденному житті ( до і після занять), екскурсії до храму;
- На заняттях і в повсякденному житті педагог вчить благоговійно поводитися зі святинями;
- спонукає батьків до сімейного відвідування храму у недільні та святкові дні.
- Принцип виявлення образу Божого в дитині:
- на заняттях враховує антропометричні, антропологічні та психологічні особливості дошкільнят, їх емоційний стан;
- потреби;
- педагог присікає гріховні думки і дії в дитини, формуючи в дітей страх Божий;
- створює умови для розкриття і розвитку дару Божого у кожній дитині на заняттях і в повсякденному житті;
- Принцип узгодженості педагогічного впливу Церкви, сім’ї та дошкільного закладу:
- педагог встановлює тісну співпрацю з батьками вихованців і священиком;
- актуалізує проблему сімейного виховання та необхідність консолідації зусиль Церкви, сім’ї та дитячого садка в процесі зустрічей з батьками;
- Принцип послуху:
- педагог на заняттях за допомогою ігор та ігрових вправ формує у дітей послух як основу чеснот;
- у розмовах, консультаціях з батьками педагог роз'яснює важливість формування послуху в дітей дошкільного віку і допомагає їм вибудувати правильні взаємовідносини з дітьми, враховуючи їхні вікові особливості;
- Принцип соціальної спрямованості:
- у роботі з дітьми педагог враховує характерні особливості населеного пункту, види діяльності батьків вихованців і знайомить дітей із виробництвом. При цьому звертає увагу на користь, яку дає дане виробництво для всіх людей , проводить аналогію виробництва з християнськими принципами життя;
- своїм прикладом, прикладом батьків формує у дітей повагу до праці дорослих , виховує працьовитість, послух , використовуючи ігри та вправи.
8. Принцип культуровідповідності:
- свою роботу з дітьми будує на основі церковного календаря;
- на заняттях знайомить дітей з культурою і православними традиціями, виховуючи побожне ставлення до святинь;
- допомагає батькам формувати і відображати сімейні християнські традиції;
- створює культурне середовище в групі, сприяє душевному та духовному розвитку особистості дитини.
9.Принцип індивідуального підходу:
- на заняттях та в повсякденному житті, враховуючи індивідуальні особливості кожної дитини, пропонує диференційовані завдання для виконання;
- у розмові з батьками радиться щодо вибору педагогічних методів впливів на дитину. |