Головна » Статті » Методичні рекомендації і поради » Консультації |
В усьому світі зростає увага до формування соціально активної, життєво компетентної особистості, здатної розумно розпоряджатися наявними ресурсами. Відтак актуалізуються завдання соціально-економічної освіти, зокрема й фінансової, починаючи з дошкілля. У Базовому компоненті дошкільної освіти і чинних комплексних програмах, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, рельєфно й детально прописані завдання та зміст освітньої роботи з формування у дітей позитивної самоідентифікації, розуміння свого місця серед інших людей, прагнення до розширення сфери контактів у соціумі, збереження власного “Я” і водночас толерантного ставлення до інших (однолітків, молодших і старших за віком дітей, членів родини, дорослих у дитсадку, на вулицях, в установах тощо). Завдання фінансової освіти малюків у нормативних документах подані крізь призму економічного виховання, що, на нашу думку, виправдано з огляду на специфіку вікових можливостей, потреб розвитку впродовж перших 6-7 років життя і спрямованість життєвих компетенцій дошкільника. Однак у змісті документів ці завдання дещо розпорошені по різних розділах, частинах, пунктах, що створює ефект дифузії й заважає цілісному сприйманню змісту, перспектив і результатів освітніх впливів на дитину. У Державному стандарті початкової загальної освіти завдання економічної освіти не представлені. Проте з 2-го класу молодші школярі мають можливість вивчати курс за вибором “Фінансова грамота”. Та чи варто чекати 2-го класу, якщо економічні реалії, світ “дорослої” економіки зустрічають малюка з перших років життя? Дошкільний вік — найсприятливіший для набуття первинного досвіду соціально-економічних стосунків. Уже з раннього віку діти починають усвідомлювати правила і норми поведінки, визначати свою роль у найближчому соціумі, а згодом — і у більш віддаленому. В цей же період закладаються основи ціннісного ставлення до предметів матеріального світу, вміння бережно користуватися речами, дотримуватися порядку і чистоти, а це поступово готує ґрунт для засвоєння у майбутньому різних економічних категорій і понять. Українські педагоги, які поглиблено працюють над зазначеною проблемою, організовують роботу так, щоб, поступово опановуючи світ природи, речей, людей і власного “Я”, дитина через гру, посильну предметно-практичну, трудову діяльність, художнє слово, спілкування на елементарному рівні засвоювала уявлення про працю як джерело всіх матеріальних і духовних благ, про гроші як міру вартості, сімейний бюджет, прибутки і видатки у родині, ринкові відносини, заощадження ресурсів. Звісно, ключову роль у цьому тривалому багатоплановому процесі відіграють родини вихованців і дошкільний заклад. Надзвичайно корисним у реалізації завдань соціально-економічної освіти у вітчизняних дошкільних закладах може стати використання світового досвіду. Нещодавно Україна приєдналася до Міжнародного проекту з упровадження соціальної й фінансової освіти дітей віком від 3 до 18 років “Афлатун”. Сьогодні цей проект діє у 114 країнах на різних континентах планети. 16 листопада, 2015 року підписано Меморандум про співпрацю у сфері дошкільної освіти між Міністерством освіти і науки України й Міжнародною фундацією “Aflatoun International” (Нідерланди). Головна мета зазначеного проекту — відповідна віку соціалізація, соціальна адаптація дітей, формування в них умінь і навичок з основ планування (бюджетування) власних коштів і сімейного бюджету, здатності приймати виважені рішення щодо використання та заощадження будь-яких ресурсів (електроенергії, води, паперу, продуктів харчування, грошей тощо). Проект (програма) “Афлатун” охоплює широку Реалізація Меморандуму про співпрацю у цьому проекті вже розпочалася. Пусковим механізмом став наказ Міністерства освіти і науки України від 22.01.2016 р. №46 “Щодо упровадження основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку” (див. на сайті МОНУ http://old. mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5028-), відповідно до якого зазначений напрям реалізовуватиметься у 81 дошкільному навчальному закладі в 16 регіонах України. Педагоги мають можливість скористатися досвідом колег — учасників Міжнародного проекту “Афлатот”. Наказом затверджено склад робочої групи, регіональних координаторів від областей, перелік базових дошкільних навчальних закладів та план заходів щодо упровадження основ соціальної та фінансової освіти дітей у освітній процес. Першим кроком стала Всеукраїнська інструктивно-методична нарада, що відбулася 15-16 лютого 2016 року в м. Києві на базі Університету банківської справи. Захід організовано департаментом загальної середньої та дошкільної освіти МОН України, Державною науковою установою “Інститут модернізації змісту освіти” за участі Міжнародної фундації “Aflatoun International” та Вінницької обласної молодіжної громадської організації “Школа рівних можливостей”. Основна мета заходу — ознайомлення регіональних координаторів з концепцією соціальної та фінансової освіти малят віком від 3 до 6 років, формування в них базових знань, умінь і навичок щодо організації освітньої роботи з дітьми в умовах дошкільних навчальних закладів, сприяння опануванню координаторами технології проведення для педагогів тренінгів щодо подальшого впровадження програми на місцях. Світлана Сулімова, регіональний тренер Вінницької обласної молодіжної організації “Школа рівних можливостей”, та Кетеван Сулава, керівник програми “Aflatoun International” у країнах Східної Європи і Центральної Азії, провели з учасниками тренінги з таких тем: “Концепція програми. П'ять ключових елементів”; “Поглиблення концепції. Соціальна і фінансова освіта дітей дошкільного віку”; “Методи активного навчання”; “Пробна практика навчання”; “Залучення батьків до навчання дітей”; “Я і гроші. Потреби і бажання, ресурси”; “Я і гроші. Зберігаємо, витрачаємо і ділимось”. Тренінги проводилися в інтерактивній формі, з залученням учасників до спільних ігор і вправ, моделюванням фрагментів занять у підгрупах з подальшим колективним обговоренням, аналізом, рефлексією. Усі учасники наради отримали сертифікати та здобули статус національних тренерів з упровадження програми “Афлатот” у практику роботи дошкільних закладів України. Тепер вони продовжуватимуть роботу на місцях. Відповідно до затвердженого плану заходів у березні 2016 року планується проведення Тижня соціальної та фінансової освіти на знак дружби дітей різних націй, різних фінансових можливостей. У рамках заходу цього року рекомендовано організувати тренінги для педагогів базових дитсадків, вивчення досвіду педагогів дошкільних закладів м. Вінниці, які вже понад рік працюють у пілотному проекті “Афлатот” з упровадження основ соціальної і фінансової освіти дошкільників та мають цікаві доробки. Кетеван Сулава передала регіональним координаторам проекту методичні рекомендації, спираючись на які, вони зможуть якісно спланувати і провести низку цікавих і змістовних тренінгів, семінарів- практикумів для педагогів базових закладів з тим, аби з вересня у цих дошкільних закладах розгорнулася повномасштабна робота з дітьми і батьками вихованців. Сподіваємося, що участь українських дитсадків у цьому міжнародному проекті сприятиме підвищенню якості вітчизняної дошкільної освіти. У більшості матеріальних проблем, з якими стикаються люди, винні вони самі. Причина — невміння розпоряджатися наявними ресурсами, власними можливостями, використовувати ^набуті знання (через що центри зайнятості нині переповнені людьми з кількома вищими освітами). Відтак вважаємо за необхідне якомога раніше надати дітям знання і сформувати вміння, які допоможуть їм успішно самореалізуватися в суспільстві. У реалізації цього завдання українським педагогам може стати у пригоді світовий досвід. Так, у 114 країнах світу діє проект з упровадження Міжнародної програми соціально-фінансової освіти дітей та молоді віком від 3 до 19 років “Афлатун”. Слово афлатун арабського походження й означає “дослідник”. Афлатун — це ім’я мультиплікаційного персонажа, веселого й допитливого вогника, який супроводжує дітей на кожному занятті. Його гасло: «Досліджуй, думай, вивчай і дій». Проект спрямований на формування в дітей самосвідомості, навичок соціальної взаємодії, підприємництва, управління фінансами та ощадливого використання ресурсів. Організація “Афлатун” заснована в 2005 р. науковцем-бізнесменом Джиру Білліморія. Сьогодні це потужна мережа професійних партнерських організацій, які на основі загальної програми розробляють свої власні, самостійно аналізують, оцінюють та вдосконалюють їх, а також самотужки знаходять кошти для їх упровадження (реалізації). Підтримкою мережі займається Секретаріат “Афлатун”, розміщений в Амстердамі (Нідерланди). Функції Секретаріату полягають у наданні учасникам проекту навчальних матеріалів та широкого пакета технічної підтримки, підготовці тренерів та фасилітаторів у всьому світі, проведенні освітніх заходів. Організація співпрацює з Комітетом ООН з прав дитини, ЮНІСЕФ, урядами, міністерствами освіти та фінансів, банками, академічними структурами та дослідницькими інститутами різних країн. У листопаді 2015 р. підписано Меморандум про співпрацю і з Міністерством освіти і науки України. Рух у напрямку впровадження Міжнародної програми “Афлатун” у системі української освіти розпочався у Вінниці з ініціативи Світлани Сулі- мової (яка здобула кваліфікацію міжнародного майстра-тренера з програми), Вінницької обласної громадської молодіжної організації “Школа Рівних Можливостей” та за підтримки департаменту освіти Вінницької міської ради. У 2012 р. соціально-культурний проект “Соціальне та фінансове виховання для формування навичок соціальної участі та інтеграції дітей”, представлений організацією “Школа Рівних Можливостей”, став переможцем міського конкурсу і впродовж року реалізовувався на базі дев’яти загальноосвітніх шкіл Вінниці. Діти опанували ази фінансової грамотності й соціальної відповідальності, більше дізнавалися про свої права та обов’язки. Крім того, пройшли відповідне навчання педагоги. У наступні роки були проведені тренінги для педагогів та вихователів-методистів дитячих садків міста. Здійснювалася робота і з працівниками центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, інтернатних закладів міста. Таким чином усі державні дошкільні заклади та більшість шкіл Вінниці ознайомлені з Міжнародною програмою соціально-фінансової освіти дітей “Афлатун”. З ПРАКТИКИ РОБОТИ ДИТСАДКІВ У 2013 р. Україна разом з 24 країнами світу долучилася до пілотного проекту впровадження соціально-фінансової освіти для дітей 3-6 років “Афлатот”. Упровадження програми здійснювалося в рамках соціально-культурного проекту “Формування соціально-фінансових навичок у дитячому середовищі", який реалізовувала організація “Школа Рівних Можливостей” за підтримки департаменту освіти Вінницької міської ради. Ініціативні педагоги дошкільних закладів м. Вінниці пройшли навчальні тренінги та отримали електронну версію цієї Міжнародної програми і навчальний посібник, що містить історичну довідку, інформацію про концепцію та особливості програми, рекомендації вихователям та батькам щодо роботи з дітьми, 40 розробок конспектів занять (за всіма змістовими модулями). Змістові модулі програми Особистісне розуміння і дослідження. Дітей спонукають до самопізнання, набуття впевненості у власних силах. Права і обов’язки. Малята здобувають знання про свої права та обов’язки, правила життя в суспільстві. 3. Заощадження і витрати. Діти вчаться розумно використовувати та заощаджувати фінансові, природні та інші види ресурсів. Планування і бюджет. Планування та складання бюджету допомагає дітям зрозуміти, що вони самі можуть впливати на своє майбутнє, вчить ставити перед собою цілі та робити конкретні кроки для їх досягнення. Дитяча соціальна і фінансова ініціатива. Дітей націлюють на сприймання себе як активних членів суспільства, участь у соціальних та фінансових проектах, метою яких є поліпшення якості життя — власного, а також близького оточення (навчального закладу, вулиці, району, вихованців соціальних закладів тощо).
| |
Переглядів: 1861 | |
Всього коментарів: 0 | |