Ви увійшли як Гість | Група "Гості"
Головна » Файли » Інноваційні технологіїї

Методика М. Монтессорі
2013-01-14, 2:44 AM
  Основна ідея методу Марії Монтессори полягає в стимулюванні дитини до саморозвитку. Цей результат досягається за допомогою підготовленого середовища, який учитель створює, виходячи з психологічних потреб дитини.   Це середовище має чітку логіку побудови і містить усі необхідні матеріали з наступних областей розвитку 
  • ЖИТТЄВА ПРАКТИКА
  Вправи життєвої практики мають особливе значення для маленьких дітей (2,5-3,5 року). Тут розташовані матеріали, за допомогою яких дитина вчиться стежити за собою і своїми речами. Використовуючи рамки із застібками (гудзики, кнопки, блискавки, пряжки, шпильки, шнурки, банти і гачки), дитина вчиться самостійно одягатися, пересипати і переливати, мити стіл і сервірувати.


РІЗНОКОЛЬОРОВІ ПРИЩІПКИ
  Мета:  розвиток дрібної моторики рук; навчання розрізнення кольорів; розвиток уваги.
 Матеріал: 2 набори кошиків із дерев'яними прищіпками (12 шт.). Прищіпки пофарбовані в один із чотирьох кольорів (червоний, жовтий, синій, зелений) — загалом 12 прищіпок, по три кожного кольору. Кошик можна замінити чашкою або тарілкою, пластмасовим відром. Головне, щоб прищіпки легко чіплялися до країв.
  Хід гри
  У ведучого й дитини є по одному кошику з кольоровими прищіпками. Ведучий бере кошик, ставить його на стіл і просить дитину подати йому прищіпку й назвати її колір. Якщо малюк не може назвати колір, то ведучий називає його сам.
  Потім ведучий показує, як трьома пальчиками можна причепити прищіпку до краю кошика. Коли дитина засвоїла цю дію й зможе легко чіпляти прищіпки (наприклад, усі прищіпки одного кольору) і називати їхні кольори, їй дають завдання причепити прищіпки в певній послідовності за кольорами або причепити їх у тій самій послідовності, як на кошику у ведучого.
  Варто звернути увагу на те, що ведучий має чіпляти прищіпки трьома пальцями, тому що дитина повинна бачити правильні рухи.
  Багаторазове повторення рухів розтискання й стискання прищіпок тренує кінчики пальців рук, робить тонізуючий масаж і тиск на точки мускулатури, яка «відповідає» за активізацію центрів мовлення головного мозку.
  Спостерігаючи, якою рукою переважно працює дитина, можна визначити провідну руку. Однак бажано, щоб дитина працювала обома руками.


Ігри-шнурівки
  Вам будуть потрібні: картон, діркопробивач, різнокольорові шнурки.
  Проробіть діркопробивачем кілька отворів у картоні. Покажіть малюкові, як крізь них можна протягати шнурок. Нехай малюк потренується на одній або на двох дірочках. Надалі завдання можна ускладнювати, створюючи за допомогою діркопробивача контур нескладного малюнка.
  Ігри - шнурування Марії Монтессори :
  А також, що не маловажно, ігри-шнурування Монтессори побічно готують руку до листа і розвивають усидливість.- розвивають сенсрмоторну координацію, дрібну моторику рук;
- розвивають просторове орієнтування, сприяють розумінню понять "вгорі", "внизу", "справа", "ліворуч";
- формують навички шнурування (шнурування, зав'язування шнурка на бант);
- сприяють розвитку мови ;
- розвивають творчі здібності.
  У іграх з шнуруванням також розвивається окомір, увага, відбувається зміцнення пальців і усієї кисті руки(дрібна моторика), а це у свою чергу впливає на формування головного мозку і становлення мови. 
  Пізнають світ "руками" не лише крихітні малюки - іграшки, які вимагають роботи кисті, пальців корисні і дітям старше. Марія Монтессори майже сто років тому давала своїм дітям шматочки шкіри з дірками і шнурки - і руки розвиває, і сосредотачиваться учить, і в житті згодиться. Нам, на відміну від Монтессори, не доведеться сидіти з ножицями і ганчірочками. Можна просто купити "гру-шнурування" - набір з різноколірних шнурків і черевика, гудзика, "шматка сиру" або якої-небудь ще дерев'яної штуки з дірками. Іноді до них додається ще і дерев'яна голка. Уявляєте, як приємно дівчинці дістати заборонені голку з ниткою і стати "зовсім як мама". Слід пам'ятати, що розвиток тонкої координації рухів і ручної умілості припускає відому міру зрілості структур головного мозку, від них залежить управління рухами руки,тому ні в якому разі не можна дитину примушувати.




Дидактичні ігри з кольоровими кришками.
  Дидактичні завдання.
  Закріпити уявлення дітей про чотири основні кольори. Учити дітей виділяти кольори. Розвивати дрібну моторику пальців.
  Пропоную познайомитися з картками, які я використовую в роботі.
  На картках (машина, метелик, ялинка, квітка, гусениця і так далі) діти виставляють кришки на спеціально намальовані кружечки.
  Виконуючи завдання, діти грають і в теж час, вчаться розрізняти кольори, вчилися називати їх, вчилися групувати предмети за кольором за певною ознакою (квітну), розвивати дрібну моторику рук, посидючість і увагу.
  Методичні рекомендації.
  • Грають 1 дитина або підгрупа з 4 дітей.
  • Діти грають з педагогом, який виконує роль ведучого.
  • Ведучий пояснює правила і розповідає про кожне завдання.
  • Починаємо гру з простих завдань.
  • При проведенні ігор вихователеві рекомендується користуватися короткою мовною інструкцією, аби не завантажувати дітей зайвими словами.
  • Дорослому не слід вимагати від дітей третього року життя самостійного вживання назви кольору, поважно, аби дитя активно виконувало завдання, враховуючи ці властивості, оскільки саме процесі практичної роботи відбувається накопиченні про властивості предметів.
  Заохочуйте не лише вдале рішення, але і спроби дітей здолати труднощі.


РАМКИ ІЗ ЗАСТІБКАМИ
  Дерев'яні рамки з різними застібками: великі гудзики, маленькі гудзики, кнопки 
банти, шнурок, який втягається в дірку, шнурок, який намотується на гачки і петлі ,застібки з ремінців, застіжки-"липучки".
  Матеріал. Як приклад наводимо роботу із застібкою "бант". Квадратна дерев'яна рамка, обтягнута тканиною з двох половинок, з внутрішньої сторони яких пришиті по 5 тасьомок. Тасьомки однієї половинки відрізняються за кольором від тасьомок інший. 
  Мета: розв'язування і зав'язування бантів, розвиток моторики, координація рухів. 
  Вік: близько трьох років. 
  Як працювати з матеріалом. Вихователь починає від низу до верху розв'язувати один бант за іншим. Він береться за кінці зав'язок і тягне їх в різні боки.   Зав'язування банта - дуже складна дія. Через аналіз ходу подій і повторення дитя ясніше розуміє хід дії. Він розв'язує знизу вгору всі вузли, відкидає в різні боки половинки тканини і розпрямляє зав'язки з різних сторін. Двома руками він береться за половинки тканини в куточках і поєднує їх на середині. Він бере дві нижні зав'язки і кладе їх один на одного хрест - навхрест. Дії із зав'язками виконують не всій рукою, а лише кистю. Те ж саме відбувається зі всіма останніми зав'язками. Потім вихователь просовує кінець верхньої зав'язки під нижнюю і тягне за нього. Так виходить вузол. З однієї зав'язки він утворює петлю і тримає її в самого вузла великим і вказівним пальцями. Великим і вказівним пальцями іншої руки він веде вільну зав'язку спереду назад довкола петлі і просовує її через виниклий отвір над вузлом. Потім вихователь виконує дію з двома петлями одночасно але, так, щоб з них вийшов бант з рівними кінцями. Дитя може повторити вправу повністю або лише частина. Контроль над помилками: половинки тканини не личать один одному. Бант розв'язується сам собій.


  • СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК
  У області сенсорного розвитку малюк може використовувати свої почуття при вивченні навколишнього світу - за допомогою матеріалів, що знаходяться тут, він розвиває свій зір, дотик, смак, нюх, слух, а також має можливість потренуватися в розрізненні температур, відчути різницю у вазі предметів, і звичайно розвинути мускульну пам'ять.



ШУМОВІ КОРОБКИ
  Матеріал. Він складається з двох ящиків по 6 коробочок в кожному. Шумова шкала коробочок захвпчує шуми від тихого до гучного.
  Вони заповнені різними матеріалами і при струсі видають різні шуми. Пряма мета: сприйняття і диференціація шумових відмінностей. 
  Непряма мета: тренування моторики, розвиток слухової пам'яті, підготовка до сприйняття музикання. Під час цієї підготовки потрібно звернути увагу на різні шуми на навколишньому світі. 
  Вік: близько трьох років. 
  Як працювати з матеріалом. Коробочки однієї серії вийняті з ящика і поставлені на стіл. Вихователь бере коробочку, трясе її вгору і вниз і уважно прислухається до шуму. Так дитяти виучують техніці струсу. При повторенні він закриває очі. Інтерес дитяти буде притягнений до дії. Тепер вчитель бере коробочки з іншого ящика. Коробочки з червоними кришками ставлять з одного боку столу, серію з блакитними кришками - з іншого боку. Так досягається вища концентрація. Він бере в руки по одній коробочці з кожної серії. Через почерговий струс порівнює їх між собою.
  Виконання завдання. Якщо шуми обох коробочок не збігаються, він ставить назад одну коробочку декілька в стороні від останніх. Вправа повторюється з іншими коробочками тієї ж серії. Це продовжується до тих пір, поки не буде знайдена коробочка з таким же шумом.



КОРОБОЧКИ ІЗ ЗАПАХАМИ( ДЛЯ РОЗРІЗНЕННЯ ЗАПАХІВ )
  Матеріал: 2 ящики, в кожному по 6 коробочок. Вони наповнені гостро пахнучими речовинами, наприклад, кава, какао, приправами з гвоздики, кориці, анісу. Вміст обох ящиків відповідає один одному.
  Мета: диференціація за допомогою нюху.
  Вік: близько трьох років.
  Як працювати з матеріалом. Вчитель виймає всі коробочки з ящика, відгвинчує кришки і кладе їх рядом. Потім бере коробочку в руку і чітко показує, як її нюхають, вдихаючи через ніс. Дитя повторює дію вихователя .Потім він нюхає всі останні коробочки. Вчитель виймає коробочки з другого ящика. Він тримає в руках по одній коробочці з кожної серії, нюхає і порівнює запахи, спонукав дитяти нюхати і порівнювати подібним же чином, Якщо запахи в двох коробочках різні, він відставляє одну коробочку убік і шукає до тих пір, поки не знайде коробочку з таким же запахом, що і в другій. Відповідні коробочки ставляться поруч один з одним попарно. Так одна за одною злучаються всі коробочки. Дитя повторює вправу. При поверненні коробочок на місце вчитель показує, яка кришка від якої коробочки. Аби не переплутати кришки, коробочки і кришки позначають. Цим можна запобігти зміні запаху, яка відбувається при переплутуванні кришок.
  Контроль над помилками: відбувається при повторному порівнянні. 
  Подальші вправи: 
пізніше можна виконати подібну вправу із закритими очима. За відсутності зорового сприйняття можливості сприйняття інших органів чуття посилюються;
коробочки з одного ящика ставлять на інший стіл. Дитя відзначає одну коробочку і приносить відповідну коробочку з іншого столу.
  Усний урок: він присвячений найменуванням вмісту коробочок, наприклад: кава, какао, аніс.   При цьому корисно показати зображення рослин, насіння, квіти або листя яких міститься в коробочках. 
  Вживання: 
наповнити мішечки гостро пахнучими травами, наприклад, лавандою ,тмином;
під час спокійних ігор або на прогулянці визначити, які квіти пахнуть, а які немає;
взнати за зовнішнім виглядом рослини, які у висушеному вигляді знаходилися в коробочках або в мішечках і із запахами яких діти ознайомилися;
розбити клумбу з трав;
засушити трави;
заварити чай з різних трав.



СМАКОВІ БАНКИ (ДЛЯ РОЗРІЗНЕННЯ СМАКОВИХ ЯКОСТЕЙ)
Матеріал: 8 баночок, 8 піпеток, маленька ложка. Готують 4 розчини: солодкий (розчин цукру) ,солоний (розчин солі), кислий (розчин оцту або лимона), гіркий розчин.
Мета: диференціація сприйняття за допомогою смакових відчуттів, розрізнення смакових якостей.
Вік: близько чотирьох років.
  Як працювати з матеріалом. У присутності дитяти вихователь готує 4 розчини: солодкий, солоний, кислий і гіркий. Кожні 2 банки він заповнює однаковим розчином. Бере одну банку з розчином і чітко показує, як за допомогою піпетки потрібно узяти з банки декілька крапель і накапати їх на ложку. Поважно чітко показати, як поводитися з піпеткою, оскільки це дія непривична. Дитя пробує. Так само вчитель поступає з іншими банками. Дитя взнає, що рідини бувають різного смаку. Потім вчитель вводить останні банки. Банки, вміст яких однаково за смаком, ставляться поруч один з одним.
  Контроль над помилками відбувається за допомогою повторного порівняння. 
  Усний урок. Назвати смак рідин: солодкий - кислий - гіркий. Назва зв'язується з вкусом рідини. 
  Вживання: 
визначити знайомі смакові якості харчових продуктів;
встановити різний смак сортів хліба, сортів фруктів сортів горіхів.
  • МОВНИЙ РОЗВИТОК
  Малюкові як носієві мови потрібні матеріали,службовці мовному розвитку,без якого неможливе повноцінне інтелектуальне зростання.Тут малюк дістає можливість розширити свій словниковий запас,познайомитися з буквами,обводивши пальчиком шорсткі букви і малюючи на манній крупі,а також навчитися складати слова за допомогою рухливого алфавіта.У цій зоні розміщена дитяча бібліотека,посібники такі,як шорсткі літери.
  • МАТЕМАТИЧНИЙ РОЗВИТОК
  Попрацювавши з сенсорним матеріалом і навчившись мислити логічно і точно, дитина без зусиль переводить в математичні терміни вже добре знайомі йому поняття. Причому навчання математиці проходить дуже природно: малюк просто живе в підготовленому середовищі, наскрізь просоченою математикою.В ній можна розмістити пірамідки,матрійки,рамки-втулки,ігри-вставлялки.Тобто такі іграшки,які навчають рахувати,порівнювати розмір,форму,кількість.





ПРИРОДНИЧОНАУКОВИЙ І КОСМІЧНИЙ РОЗВИТОК
  Дозволяє систематизувати знання про навколишній світ, вивчаючи природничонаукові дисциплни, а також пізнати своє місце у світі.Тут можуть перебувати домашні рослини і домашні тварини, за якими доглядає дитина, всіляки карти,  глобуси. Наприклад: лото, "Листя дерев", годинник-календар "Пори року", календар спостереження за природою.




Категорія: Інноваційні технологіїї | Додав: StasKO
Переглядів: 16297 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.2/5
Всього коментарів: 1
1 таня  
0
Мені подобається навчання по такій методиці.Я бачу що моя дитина почала краще орієнтуватися в кольорах, а головне їй цікаво.

Ім`я *:
Email *:
Код *: