Головна » Файли » Готуємось до школи |
Перший раз в перший клас
2013-01-30, 0:00 AM | |
ПЕРШИЙ РАЗ В ПЕРШИЙ КЛАС
Малюкові незабаром йти
у перший клас. І перше запитання , яке виникає у зв’язку з цим у батьків:
наскільки дитина готова до майбутнього навчання? Виділяють багато
компонентів «готовності» - фізичний розвиток, сформованість мотивації до
навчання, готовність взяти на себе новий «соціальний статус», рівень розвитку
інтелектуальної і вольової сфер.
Для того щоб
діти успішно вчилися, з ними потрібно постійно займатися, розвивати в них
логічне мислення. Сучасна школа покликана забезпечити загальний розвиток дитини
шестирічного віку: формувати у молодших школярів уміння читати, писати,
рахувати, користуватися книжкою та іншими джерелами інформації; формувати
уявлення про навколишній світ; сприяти засвоєнню норм загальнолюдської моралі
та особистісного спілкування, основ гігієни, виробленню трудових навичок.
Не лише вчителі
в школі, але й батьки повинні вчити дітей порівнювати предмети, шукати аналоги
предметів, явищ та дій за тими чи іншими властивостями. Родина — основа зростання здорової
дитини, це світ, в якому людина навчається жити. Надзвичайно важливою на даному
етапі постає проблема взаємодії школи і сім’ї, зміцнення їх зв’язків,
покращення емоційного контакту між батьками, дітьми та педагогічними
працівниками; заохочення до партнерських, демократичних стосунків, що є основою
створення гармонійного середовища для розвитку особистості дитини.
Поради батькам щодо підготовки дитини до навчання в школі
Психолого-педагогічна просвіта батьків розпочинається у
дошкільному навчальному закладі, а продовжується у школі. Для встановлення
ефективної взаємодії батьків та вчителів важливе місце посідає перша співбесіда
з майбутніми першокласниками та їх батьками. Батьки мають пам’ятати, що основна
мета проведення співбесіди – не тільки визначити готовність дитини до шкільного
навчання, а й вказати батькам на важливість їх ролі як перших вчителів і
експертів розвитку своєї дитини.
Одне з першочергових завдань сім’ї – забезпечити
загальну підготовленість дитини до школи. Вона полягає в тому, щоб сприяти її
нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь
самообслуговування і побутової праці.
Значне
місце у родинному вихованні має зайняти процес налаштування дитини на школу, на
серйозну навчальну працю, тобто формування її психологічної підготовленості до
навчання. Батькам треба пам’ятати, що головним у цій роботі мають стати
найрізноманітніші засоби заохочення, а не примусу. Виховну роботу слід будувати
на перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем;
переконувати, що навчання в школі – це серйозна праця, в результаті якої дитина
пізнає багато нового.
Важливим
завданням у період підготовки дитини до школи має стати виховання у майбутніх
школярів почуття відповідальності, самостійності, організованості, готовності
трудитися (безперечно, з урахуванням вікових особливостей дитини); формування
правильних моральних засад, що передбачає виховання товариськості, готовність
поділитися, поступитися, прийти на допомогу іншим.
Що таке шкільна
зрілість?
Традиційно
виділяють три аспекти шкільної зрілості:
інтелектуальний, емоційний і соціальний.
Інтелектуальна зрілість для
віку 6-7 років – це вміння виділяти фігуру із тла, відтворювати зразок,
здатність концентрувати увагу, встановлювати зв’язки між явищами і подіями,
логічно запам’ятовувати, а також розвиток тонких рухів руки і їх координації.
Емоційна зрілість – це
здатність до ослаблення безпосередніх, імпульсивних реакцій і вміння тривало
виконувати не дуже привабливу роботу, тобто розвиток довільності поведінки.
Соціальна зрілість – це
наявність у дитини потреби у спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти свою
поведінку законам дитячих груп, здатність приймати роль учня, уміння слухати і
виконувати вказівки вчителя.
Отже, за основу готовності до школи
приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно
навчатися у школі.
Батькам слід пам’ятати, що не кожна
дитина може піти до школи й успішно навчатися. Річ у тім, що шлях розвитку
кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за інших ходити, але потім
довго не говорить, хтось, навпаки, не вміє усміхатися, зате починає говорити
цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Тому до шкільного віку діти мають різний
багаж досвіду– знання, уміння, навички, звички.
Безсумнівно, що згодом кожна з них
навчиться читати і рахувати і навіть стане грамотною, але до моменту вступу до
школи важливіше мати не певні сформовані навички, а здатність сприймати і засвоювати новий матеріал, тобто здатність дитини
до навчання.
Отже, оскільки шкільна зрілість,
як і загалом увесь розвиток дитини, підкоряється закону нерівномірності
психічного розвитку, кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої
уразливості.
З метою вивчення
потреб, нахилів, інтересів дитини, стилю спілкування у родині доцільно
проводити анкетування батьків. Батьки можуть заповнювати анкети вдома, на
батьківських зборах, під час співбесіди, консультації.
Оцінити підготовленість своєї дитини
до школи батькам допоможе наступний тест.
Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато
дізнається й навчатися буде цікаво?
Чи може Ваша дитина самостійно сидіти над якоюсь
справою, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати
конструктор)?
Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не
соромиться?
Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не
коротші, ніж із п’яти речень?
Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька
віршів?
Чи вміє вона відміняти іменники за числами?
Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими
словами?
Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і назад?
Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання
й додавання одиниці?
Чи правильно, що Ваша дитина має тверду руку?
Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм
(наприклад, робити аплікації)?
Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати
одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати,
збирати мозаїку тощо?
Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні
інструкції?
Кожна позитивна відповідь оцінюється
в 1 бал. Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на
запитання тесту. Отже, якщо їх:
15 – 18 – дитина готова йти до школи.
Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко
подолати;
10 – 14 – ви на правильному шляху,
дитина багато чого навчилася, а запитання, на які ви відповіли "ні”,
підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;
9 і менше – почитайте спеціальну
літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною і зверніть
увагу на те, чого вона не вміє.
Результати можуть Вас розчарувати.
Але пам’ятайте, що всі ми – учні у школі життя. Дитина не народжується
першокласником, готовність до школи– це комплекс здібностей, що піддаються
корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвитку дитини, легко і
весело можна виконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом – з усіма, хто
має вільний час і бажання навчатися разом з дитиною. Добираючи завдання,
зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини. Але потрібно це
робити негайно, бо якщо залишити цю проблему поза увагою зараз, то в
майбутньому вирішити її буде значно важче.
ДИТИНА, ЯКА ЙДЕ В ПЕРШИЙ КЛАС,
ПОВИННА ЗНАТИ І ВМІТИ
Матеріали для визначення рівня психосоціальної зрілості. (Приклади запитань.)
1.Назви своє прізвище, ім’я, по
батькові.
2. Назви прізвище, ім’я, по
батькові мами й тата.
3.Ти дівчинка чи хлопчик?
4.У тебе є брат, сестра? Хто
старший?
5.Скільки тобі років? А скільки
буде через рік?
6.Де ти живеш? Назви свою домашню
адресу.
7.Ким працюють твої тато й мама?
8.Ти любиш малювати? Якого
кольору цей олівець? А стрічка, сукня?
9.Яка зараз пора року – зима,
весна, літо чи осінь? Чому ти так вважаєш?
10.Яких тварин ти знаєш?
Матеріали для перевірки розвитку фонематичного слуху та
інтелектуальних здібностей.
1.Впізнавання предметів за їх
ознаками.
2.Виділення суттєвих ознак
предметів.
3.Порівняння та узагальнення
предметів.
4.Визначення послідовності подій.
5.Визначення відношення між
предметами типу «рід – вид».
6.Здійснювання розумових операцій
аналізу та синтезу.
7.Визначення відношення між
предметами типу «частина – ціле»
8.Використання операцій логічного
мислення для виконання завдань в незнайомих ситуаціях.
9.Вміння називати звуки в словах.
10.Перевірка знання букв;
перевірка читання.
11.Підбір протилежних за
значенням слів.
12.Складання речення за малюнком
з 3-4 слів.
Матеріали
для перевірка математичних знань
1.Лічба в межах 10 в прямому та
зворотному порядку.
2.Наступні і попередні числа:
3.Впізнавання цифр.
4.Розв’язування прикладів (+, -
1)
5. Поняття більше – менше
вузьке - широке
довше – коротше
вище – нижче.
6.Порівняння чисел.
7.Геометричний матеріал (квадрат,
прямокутник, трикутник, чотирикутник, круг.)
8. Задачі( складання та
розв’язування простих задач).
9.Задачі з логічним
навантаженням.
| |
Переглядів: 3495 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |