Ви увійшли як Гість | Група "Гості"
 
 
 
Ярославська Вікторія Григорівна

Мова - невичерпне джерело розумового розвитку дитини. без розвиненого мовлення малюк не зможе здобути міцних і грунтовних знань з основ наук, не зможе цілісно і гармонійно розвиватися.

Зверніться вчасно до логопеда, прислухайтесь до його порад! Не позбавляйте свою дитину можливості вільно розвиватися, вповні відчувати красу життя і радість спілкування.

 

ЧОМУ НЕОБХІДНО

ВЧАСНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО ФАХІВЦЯ?

 

 Мабуть кожну родину, де росте малюк непокоїть питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини в дошкільному віці вцілому, та мовленнєвий розвиток зокрема. Розвиток мовлення дитини починається від самого народження. Навички правильного мовлення дитина набуває в сім’ї. Все те, що роблять батьки для загального та мовленнєвого розвитку своєї дитини має велике значення для всього її подальшого життя.

Мовленню необхідно вчити, перш за все, шляхом особистого прикладу. Дитина повинна чути правильне, чітке мовлення, бажано, щоб батько і мати розмовляли з малюком на одній, на рідній мові. Дуже важливим є те, що саме, та в якому вигляді сприймає слух дитини в ранньому та молодшому віці, в найбільш сприятливі роки її життя.

Що робити батькам, щоб допомогти своїй дитині досягти успіхів у житті. Наскільки важливо для підростаючого, але поки ще зовсім маленького, менеджера, адвоката, економіста, політика уміння красиво, чітко і виразно говорити? Адже з досліджень психологів нам відомо, що 17-20 % інформації слухачу дає інтонація співбесідника.

Особливо це стосується виразно-оцінної сторони мовлення, що виражає ставлення автора до висловлюваної ним інформації. Як часто губиться цікава, оригінальна думка, озвучена мляво, невиразно, незрозуміло.

Багато дітей в силу свого віку ще не знають, наскільки важливо для них навчитися правильно говорити, але батьки повинні розуміти, що навіть найменше порушення звуковимови може негативно вплинути на подальший розвиток дитини. Чому?

По-перше, в багатьох дітей у зв'язку з недоліками мовлення виникають психологічні проблеми – дитина соромиться свого мовлення, намагається менше говорити – і, як наслідок, вона стає більш замкнутою, нетовариською.

По-друге, порушення звуковимови в дошкільному віці є першою сходинкою до проблем в навчанні читання і письма в школі (виникають, так звані, дислексія - порушення читання та дисграфія – порушення письма).

І, нарешті, по-третє, мовлення – це один з найголовніших засобів пізнання світу, а тому погано розвинене мовлення буде перешкоджати повноцінному розвитку особистості.

Але як довідатися, чи нормально розвивається мовлення Вашої дитини?

Звичайно, не всі діти, що нормально розвиваються обов'язково відповідають загальноприйнятій віковій нормі мовленнєвого розвитку, але, все ж, існують деякі вікові особливості розвитку мовлення дитини. Багато батьків через незнання цих закономірностей, іноді, дуже пізно помічають відставання своєї дитини в мовному розвитку.

 

Поради батькам, у яких є заїкуваті діти дошкільного віку.

Створити в сім’ї спокійну, доброзичливу атмосферу взаємної поваги, довіри. Дитина не повинна бути свідком сварок між близькими людьми. Не можна втягувати дитину в сімейні конфлікти.
При появі судом не можна просити дитину замовкнути або вимагати від неї «правильної» мови.
Доброзичливо і уважно вислуховуйте її, намагаючись почати з нею фразу або договорити її разом.
Тон спілкування з дитиною повинен бути рівним.
Враховуйте інтереси дитини. ЇЇ тривоги і страхи.
Не допускається авторитарна система виховання (залякування, побої), а також надмірна тривога за стан здоров’я дитини, яка пригнічує її самостійність.
Рекомендується попереднє відвідування дитиною дитячого закладу (з метою ознайомлення з обстановкою групи, спостереження за дітьми).
Мова батьків повинна відповідати вимогам.
Правильно організувати літній відпочинок дитини (зміна кліматичних зон, відпочинок в обстановці, пов’язаний з емоційною напругою небажаний).
 Режим дитини вдома і в дошкільному закладі повинен  

   бути подібним.

Батьки повинні познайомитися з результатами комплексного обстеження, яке провів логопед.
 Бути активними помічниками в колекційному процесі.
 Уміти організувати ігрову діяльність дитини в період режиму обмеження мови.
 Батьки обов’язково повинні відвідувати заняття логопеда і вихователя.
 Навчатися простим прийомам розвитку  фонаційного дихання, дрібної моторики рук,  артикуляційної моторики.
 Пам’ятати про важливість формування у дітей їх уваги до мови співрозмовника. При передачі інформації потрібно дивитись дитині в очі, заставити її зосередити увагу на матеріалі з метою зрозуміти його.

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НА ПОДОЛАННЯ ЗАІКАННЯ

 

Вправи для зняття м'язової напруги.

При заіканні часто напружені м'язи обличчя, губ, язика, пальців рук. Дуже важливо навчити дитину м'язовому розслабленню під час мовлення. От деякі вправи, що допоможуть дитині розслабитися.

«Пташка махає крильцями».

Підняти руки нагору, і виконувати махи руками.

«Допоможемо мамі»

Помахати розслабленими кистями рук біля підлоги, імітуючи полоскання білизни.

Стати рівно, розвести руки в сторони до рівня плечей і «упустити» розслаблені руки у вихідне положення.

«Стряхнемо водичку з рук».

Струснути розслабленими кистями рук, начебто струшуючи краплі води.

Нахилити голову вперед, назад, праворуч, ліворуч, а потім виконати декілька кругових обертів головою спочатку в одну сторону, потім в іншу.

Повільно покачати розслабленими руками з боків тулуба назад.

«Кулачки-силачі».

Пальці рук під рахунок до 5 із силою зжати в кулачки, на рахунок 5 розтиснути, струснувши кисті рук, при цьому зосередити увагу дитини на тім, як пальчикам приємно відпочивати.

Вправи для розвитку мовного дихання

Майже у всіх дітей, що заікаються порушене мовленнєве дихання. Під час корекційної роботи з усунення заікання важливо навчити дитину говорити не поспішаючи, на видиху. Тому важливе місце в роботі займуть вправи для розвитку правильного мовного дихання.

«Кулька».

Цю вправу бажано робити спочатку лежачи (щоб дитина повністю розслабилася), а потім сидячи чи стоячи. Вдих через злегка відкритий рот (живіт надувається, як кулька, плечі не піднімати). Видих через вільно відкритий рот, неначе кулька повільно здувається. Рух живота контролюється рукою. Цю ж вправу повторити з подовженим видихом на звуки (А, О, У, И). Видих під час вимови цих звуків повинен бути спокійним і безперервним.

 «Задуй свічку».

Короткий спокійний вдих носом, потім пауза (затримати дихання на 1-2 сек.) і довгий безперервний видих через ледве зімкнуті губи з промовлянням «пф», начебто гасячи свічку (дути можна на пальчики).

«Літак».

Покладіть дитині на долонь маленький шматочок ватки чи паперу. Тримаючи долоню з ваткою на рівні рота, дитина повинна подути на «літак», щоб він полетів. Чим далі полетіла ватка, тим краще дитина зробила вдих і видих.

«Нюхаємо квіточку».

Навички правильного вдиху і видиху добре відпрацьовувати на таких вправах: дати дитині понюхати квітку, духи, фрукти.

«Усі мовчать».

Зробити вдих, а видихнути на звук "з”, доторкнувшись вказівним пальцем до губ, неначе попросити тиші.

«Де дзвенить комарик?»

Дитина, сидячи на стільці, одночасно з поворотом тулуба праворуч-ліворуч робить довгий видих на звук з-з-з-з.

«Гарячий чай». У дитини в руках чашка, дитина робить вдих носом , а на видиху дує в чашечку, вимовляючи пошепки ф-ф-ф-ф, начебто студить гарячий чай.

«Кораблик». Налийте в миску води, покладітьте на воду паперовий кораблик, і запропонуєте дитині "допомогти” кораблику переплисти на іншу сторону миски. Дитина робить вдих носом, а на видиху вимовляє «пф» і дує при цьому на кораблик. Чим дужчий повітряний струмінь, тим далі попливе кораблик.

Вправи для розвитку голосу

Важливо проводити також вправи для розвитку голосу. Такі ігрові вправи необхідно проводити на добре знайомих дітям звуконаслідуваннях. Під час занять необхідно стежити за тим, щоб усі звуконаслідування дитина вимовляла на видиху.

Проспівування на одному видиху звукової доріжки а-о-у-и-е (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.);

 Проспівування на одному видиху звукової доріжки зі зміною висоти і сили голосу (пошепки, тихо, голосно, тоненьким голоском, грубим голосом);

Проспівування звуку А на видиху (зробили глибокий вдих, надули животик, плечі не піднімаються, на видиху співаємо «А-а-а-а-а-а-а!»)

Проспівування простої мелодії (наприклад, «У лісі, лісі темному, де ходить хитрий лис, росла собі ялинонька, і зайчик з нею ріс…») на звук М чи У. Тобто, дитина робить глибокий вдих, надуває животик, а потім, на безперервному видиху, начебто наспівує тільки мелодію пісеньки («м-м-м-м м-м-м-м…»)

«Аня співає пісеньку». А-а-а, а-а-а.

«Гуде потяг». У-у-у, у-у-у.

«Болить зуб». О-о-о, о-о-о.

«Пароплав гуде». И-и-и, и-и-и.

«Жабенята посміхаються” І-і-і, і-і-і.

«Заблукали в лісі». Ау-ау-ау-ау.

«Малюк плаче». Уа-уа-уа-уа.

«Пісенька водички». С-с-с-с.

«Пісенька комарика». З-з-з-з.

«Пісенька вітру». В-в-в.

«Гріємо ручки». Х-х-х-х.

«Стукають підбори ». К-к-к-к.

«Граємо на барабані». Д-д-д-д.

«Гусак сичить», «Кулька сдувається». Ш-ш-ш-ш.

«Жук дзижчить». Ж-ж-ж-ж.

«Зозуля кує». Ку-ку, ку-ку.

«Гусак». Га-га-га.

 

Вправи для розвитку координації мовлення з рухами

 

Велике значення для нормалізації темпу і ритму мовлення має виконання спеціальних вправ спрямованих на розвиток координації мовлення з рухами.

 

 «Машина».

Бі-бі-бі гуде машина,                      (ритмічно плескати в долоні)
Не поїду без бензину.                     (ритмічно тупотіти ногами)

 

 «Корова». Му-му-му.

«Дощик».

Дощик, дощик,                               (вказівним пальцем правої руки

крап-крап-крап,                              стукати по лівій долоні)

Мокрі всі доріжки.

Нам не можна йти гуляти,               («погрозити» вказівним пальчиком)

Ми промочимо ніжки.                     (ритмічно потупати ногами)

 

 Поради батькам:

1. Пам`ятайте, головними й провідними співрозмовниками є родина - мати, батько, дідусь чи бабуся.

2. Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною.

3. Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова.

4. Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини.

5. Якщо мовлення вашої дитини нечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до вчителя-логопеда.

Бажаю успіху!