Ви увійшли як Гість | Група "Гості"
Головна » Статті » Методичні рекомендації і поради » Методичні рекомендації і поради

Система планування освітньої роботи економічного виховання дітей старшого дошкільного віку

Методичні рекомендації з економічного виховання дошкільників

Поняття «економіка» і «дитина» лише на перший погляд здаються надто далекими одне від одного. Якщо ж сприймати економіку як сферу «розумного» домашнього господарства, мистецтво його ведення, можна в доступній формі донести дітям елементарні базові знання з цієї галузі, роз'яснити зміст економічних взаємозв'язків.

Системою економічного виховання слід охопити дітей середнього та старшого дошкільного віку, використовуючи при цьому різні форми його організації. Головне, щоб ця робота провадилася не фрагментарно, а системно й передбачала поступовий перехід від найпростіших до більш складних понять.

Власне, ознайомлення дітей із певними економічними поняттями та категоріями відбувається на заняттях із різних розділів програми. Заняття може бути побудоване вихователем у будь-якій формі. Дуже цікавими для дітей будуть заняття-подорожі, заняття-екскурсії, заняття-бесіди, економічні вікторини тощо. Важливим елементом таких занять є ігрова імпровізація, адже саме гра забезпечує органічне практичне входження дитини в економічні відносини.

Засвоїти складні економічні поняття дітям допомагають казкові персонажі. Вони повинні бути часті гості на заняттях. Та й самі казки просто незамінні у вихованні таких якостей особистості, як працелюбність, бережливість, практичність. Майже в кожній казці можна знайти «економічний» підтекст.

Під час вивчення нових та закріплення пройдених тем активно використовуйте елементи теорії розв'язання винахідницьких задач. Казкові сюжети слід перебудувати так, аби вони розгорталися перед дітьми у вигляді проблемних «економічних» ситуацій, розв'язання яких розвиває логіку, нестандартність, самостійність мислення, комунікативно-пізнавальні навички, здатність орієнтуватися у складних життєвих ситуаціях.

Основний принцип реалізації завдань економічного виховання — діяльнісний підхід до нього. Залежно від змісту знань вибирається провідний вид діяльності. Наприклад, засвоєння знань зі сфери фінансів (гроші, ціна, вартість, обмін, продаж то що) ефективніше відбувається під час проведення різних ігор — дидактичних, настільно-друкованих, рольових тощо.

Знання про те, чому слід берегти, економити результати праці людей, діти найуспішніше засвоюють у процесі продуктивної діяльності (трудової, образотворчої). Працюючи з різними матеріaлами, дошкільнята вчаться бути ощадливими. Слід роз'яснити дітям , що суть раціональності (розумності) — в умінні планувати процес діяльності, застосовувати найбільш оптимальні рішення (за прислів'ям: «Сім разів відміряй — один раз відріж»).

Розглядаючи методи й засоби економічного виховання, не можна забувати й про спеціальну роботу з формування в дітей корисних навичок і звичок. Чимало з них пов'язані з вихованням культури поведінки в побуті й загальною вихованістю: вимкнути світло, коли виходиш з приміщення; закрити кран після того, як помив руки тощо.

Формування пізнавально-ігрового простору.

Для систематичного й планомірного введення дітей у світ економічних уявлень у групах потрібно створити відповідне розвивальне предметно-ігрове середовище: економічна ігротека, пізнавальна зона, тематична бібліотека.

Основна тематика занять з економіки

Орієнтовний зміст економічних знань відображено в основних темах: «Сім'я», «Світ грошей», «Світ товарів», «Місто, в якому я живу», «Моя країна».

Опановуючи їх, діти ознайомлюються зі світом речей, людей, природи. Вони дізнаються про те, що таке професія, праця, товар, гроші. Старші дошкільники вже вчаться оперувати грошима і співвідносити прибуток з ціною на товар.

Однією з перших дошкільники вивчають тему: «Бюджет сім'ї. Прибутки та витрати». При ознайомленні з нею до роботи активно залучаємо батьків. Разом із дітьми вони виготовляють макети сімейного бюджету, де відображають членів сім'ї та результати їх праці, картки-схеми прибутків і витрат, а також картки, які символізують основні та додаткові доходи. Діти визначають різні потреби членів родини, можливості щодо їх задоволення. Презентуючи бюджет своєї сім'ї, вони вчаться активно оперувати поняттями «бюджет», «доходи», «потреби», «витрати», «товар» тощо.

Форми організації роботи з дітьми : заняття, екскурсії; сюжетно-рольові ігри; ігрові імпровізації; ділові ігри, тренінги; гурткова робота; презентації індивідуальних проектів; драматизація казок; продуктивна діяльність; різні види праці.

Структура розвивального середовища

Економічна ігротека:

-дидактичні ігри з теми «Професії людей», спрямовані на засвоєння дітьми економічної термінології;

-настільно-друковані ігри: «Кому що потрібно», «Граємо в професії», «Доміно», «Моя перша покупка», «Супер споживач»;

-сюжетно-рольові ігри: «Спорудження будинку», «Лікарня», «Аптека», «Міні-маркет «Усміхайлик», «Перукарня»;

-проблемні ігрові ситуації «Економіка в казках»: «Півник і бобове зернятко», «Теремок», «Муха-цокотуха», «Троє поросят».

Пізнавальна зона:

-грошове дерево;

-карти-схеми з тем: «Ланцюжок виробників», «Потреби людини», «Прибуток-витрати» (середня група), «Моя сім’я», «Світ грошей», «Світ товарів», «Місто в якому я живу», «Моя країна» (старша група);

-«Театр гнома-Економа»;

-карта України з умовними позначками економічних і природних ресурсів;

-посібник «Економічна азбука» для розвитку мовленнєвої компетентності дітей;

-таблиця «Знайди економіку в казці»;

-посібники для занять та індивідуальної роботи з тем: «Моя сім’я», «Світ грошей», «Світ товарів», «Місто в якому я живу», «Моя країна»;

-фото-проекти за результатами роботи групи «Маленькі економісти».

Тематична бібліотека:

-«Уроки гнома Економа»;

-«Економіка дошкільникам»;

-добірка малих форм усної народної творчості для занять з економіки.

Категорія: Методичні рекомендації і поради | Додав: StasKO (2017-03-03)
Переглядів: 125 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: