Головна » Статті » Методичні рекомендації і поради » Консультації |
Типові помилки і труднощі в діяльності практичного психолога
Помилки в діяльності практичного психолога можуть бути зумовлені різними причинами, однак найпоширенішими є невідповідність його особистісних якостей вимогам, які ставляться до представників цієї професії, та недостатній рівень професійної компетентності, яка здобувається лише з досвідом. Аналіз типових помилок і труднощів, які можливі в діяльності практичного психолога, застереже від них учорашніх студентів і допоможе їм ефективно організувати свою роботу з самого початку, а фахівцям — ретельно проаналізувати свою діяльність. Помилки під час певних видів діяльності Основні види діяльності практичного психолога системи освіти — це психологічна діагностика, психологічне консультування, розвивально -корекційна робота, психологічна просвіта батьків та педагогів. Розглянемо типові помилки практичного психолога під час цих видів діяльності. Переоцінювання ролі психодіагностики та прагнення сховати свою невпевненість за нею можуть не лише позначитися на репутації практичного психолога, а й завдати непоправно шкоди дитині. Психодіагностичні методики є допоміжним інструментом, їх об'єктивність доволі умовна і пов’язана з досвідом фахівця — як загальним, так і роботи за конкретною діагностичною методикою. Саме тому практичному психологу не слід применшувати роль довірливого спілкування та цільового спостереження. Найчастіше практичний психолог системи освіти припускається у психологічній діагностиці таких помилок: • Надання переваги діагностичному напряму або його виокремлення з цілісного діагностико - розвивального чи діагностико - корекційного напряму роботи; - Нехтування методом спостереження та невміння використовувати його діагностичні можливості; • Встановлення діагнозу лише за результатами тестових завдань, виконаних дитиною, без аналізу умов її життєдіяльності та стосунків з однолітками і близькими дорослими; • Встановлення діагнозу у випадках, що виходять за межі професійної компетентності практичного психолога; • Вільне поводження з діагностичним інструментарієм. Консультативна діяльність практичного психолога має свої специфічні характеристики та правила, неврахування та недотримання яких призводить до таких найпоширеніших помилок: • Самоствердження під час консультації; • Удавана природність чи награність поведінки; • Проекція власних проблемна особистість дитини; • Оцінювання клієнта; • Відсутність необхідного психологічного настрою, що перешкоджає створенню сприятливого для бесіди психологічного клімату; • Жорстке дотримання обраної гіпотези; • Ігнорування думки співрозмовника чи створення перешкод для роз’яснення ним своєї точки зору, або ж і взагалі перетворення консультації на монолог фахівця; • Перехід до розв’язання проблеми без достатнього вивчення її сутності та умов, у яких вона проявляється; • Використання прямих запитань при неясних мотивах бесіди; • Прагнення обов’язково дати пораду. Останню у цьому переліку помилку часто можна пояснити специфічним розумінням функцій практичного психолога деякими батьками, а і дій педагогами: його сприймають як лікаря, який випише рецепт, і роді у ліпшому випадку вся родина, а в гіршому — одна дитина, прийме «пігулку» — і все стане як слід. Відомо, що попит породжує пропозицію... Та й результативність у такому випадку доволі висока, адже зробили так, як треба! Залишається лише запитання: кому треба? Батькам? Педагогам? А як треба дитині? У ситуації психологічного консультування практичний психолог одночасно спирається на свої особистісні ресурси та особистісні ресурси свого клієнта. Тому, підбиваючи підсумки роботи з клієнтом, особливо якщо цей клієнт — дитина, ліпше переоцінити його можливості і здібності, ніж недооцінити їх. Насамперед це стосується тих випадків, коли на підставі інформації, отриманої в ході консультативної бесіди з дитиною, надаються рекомендації педагогам та батькам щодо різних аспектів взаємодії з нею. Віра в клієнта є обов’язковим правилом у роботі практичного психолога і не лише у психологічному консультуванні. Перехід до розв’язання проблеми без достатнього вивчення її сутності та умов, у яких вона проявляється, є поширеною помилкою не лише у консультуванні, а й у корекційно – розвивальній роботі. Ще однією поширеною помилкою під час розвивально - корекційної роботи є переоцінювання практичним психологом значимості та можливостей тренінгу, ставлення до цього виду групової роботи як до панацеї та єдино можливої форми навчальної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу. Під час проведення тренінгу практичний психолог може припускатися таких типових помилок: • перенасиченість вправами; • театралізація; • прояви маніпулювання та авторитарності. Крім того, тренінгом вільно, часто називають будь-який захід, де активно працюють всі його учасники. Психологічна просвіта спрямована на підвищення психологічної грамотності батьків та педагогів. Цей напрям діяльності практичного психолога розвинений найменше. І основною причиною цього є страх публічних виступів, особливо це стосується початківців. Окрім того, вони мало враховують особистісні, професійні та вікові особливості аудиторії, перед якою мають виступати. Багато складнощів у психологічній просвіті пов’язані саме з тим, що практичні психологи переносять манер у читання лекції з наукової чи викладацької сфери у прикладну. Серед типових помилок у цьому виді діяльності практичного психолога можна виділити такі: • надмірне використання складної психологічної термінології без її тлумачення; • зарозумілість та зверхність у спілкуванні з аудиторією; • демонстрація менторської позиції; . неефективне структурування та викладення лекційного матеріалу. У такому виді діяльності, як психологічна просвіта, професіоналізм полягає в тому, що практичний психолог уміє: • донести психологічні ідеї зрозумілою мовою, адаптувавши їх виклад до аудиторії - педагогів; - батьків; - дітей різного віку; • наводити ілюстративні приклади, взяті в основному з професійної діяльності педагогів чи з особистого досвіду (узагальнені або безособові). Під час підготовки тексту виступу необхідно пам’ятати, що сучасна аудиторія педагогів чекає не просто психологічної теорії, а конкретних, технологічних прийомів і програм психологічної взаємодії з дітьми і дорослими для оптимізації та підвищення ефективності їх навчальних та особистих взаємодій. | |
Переглядів: 3268 | |
Всього коментарів: 0 | |